کتابخانه عمومی بقیه الله آبگرم

  • افروز جعفربگلو

جهت رفع اضطراب

گفته شده از ایسنا، کنکور و نتیجه های آن که متاسفانه و براساس اعتقادات اشتباه به نوعی ارزش‌گذاری بر روی شخصیت فرد طی می‌شود، آسیب ها و مشکلات روحی – روانی قابل توجه ایی را چه قبل، چه بعد و چه در انجام آزمون برای راه زیادی از داوطلبان به همراه دارد که از جمله آنها احساس ناکامی و شکست برای داوطلب میباشد.


از این رو همه ساله اورژانس «۱۱۵» در آستانه و روز برگزاری کنکور شاهد افزایش مراجعات پزشکی با شکایات جسمانی نظیر سندرم روده تحریک پذیر، تهوع و استفراع، دل پیچه، تشدید حملات آسمی، ‌افسردگی و متعاقب آن کاهش تمرکز و اختلالات خواب است که علت همه آنان چیزی جزء اضطراب نیست.
دکتر یوسف سمنانی روانپزشک با اشاره به وجود اضطراب، نگرانی و دلهره در برخی از داوطلبان کنکور سراسری، اثر بخشی درمان را منوط به پیگیری و اقدامات درمانی قبل از برگزاری آزمون دانست. 
از سویی نتایج تحقیقات پژوهشگران هم حاکی از آن است که اثر اضطراب بر عملکرد افراد بیش از سایر عوامل محرک هیجانی است به نحوی که هر گاه سطح تحریک هیجان بسیار پایین باشد تلاش فرد هم در امتحان کمتر می شود اما تحریک در حد متعادل، فرد را به تلاش بیشتر و عملکرد بهتر وا می دارد.


سمنانی با بیان اینکه فرد فاقد هر گونه اضطراب، هیچ تلاش و اقدام مثبتی برای مطالعه بهتر دروس نخواهد داشت، در ادامه گفت: وجود اندکی اضطراب برای افزایش کیفیت مطالعه الزامی است اما اضطراب شدید با علایم جسمانی باعث اختلال در تمرکز و کاهش توانایی ذهنی شده و مانعی برای مطالعه محسوب می‌شود.


یک روانشناس هم وجود میزان اندکی از اضطراب را برای حفظ سطح هوشیاری در انجام وظایف و تکالیف ضروری دانست و افزود: اگر اضطراب از سطح معینی افزایش یابد آزار دهنده بوده و به داوطلب اجازه استفاده بهینه از آموخته‌های خود را نمی دهد.


به گزارش ایسنا، وجود بحران‌های عاطفی یا اختلافات خانوادگی، عدم آمادگی کامل و یا داشتن انتظار بیش از حد توان از آنان، مقایسه کردن آنها با دیگران و عدم توجه به تواناییها و استعدادهای فردی آنان و در نهایت عدم شناخت احساسات و عواطف و خصوصیات شخصی از عوامل و بروز یا تشدید اضطراب می‌باشد.


سمنانی در خصوص مهمترین علل اضطراب توضیح داد: فقدان اطلاعات کافی از برگزاری آزمون، شیوه تکمیل پرسشنامه و نحوه پاسخ دهی و عدم اطلاع از لوازم مورد نیاز در جلسه امتحان از دلایل اضطراب داوطلب است.


وی راه حل این مشکل را آشنایی داوطلب با محل برگزاری آزمون و فضای فیزیکی آن عنوان کرد و افزود: این فرد می‌تواند با تداعی محل آزمون و تجسم جلسه امتحان و تمرین تکنیک RELAXATION (شل کردن عضلات با چشمان بسته) قبل از برگزاری کنکور، در جهت کسب آرامش و غلبه بر اضطراب تمرین داشته باشد.


هر چند ویژگیهای شخصیتی فراگیرنده در بروز اضطراب تاثیر جدی دارد اما نباید اضطراب را پدیده‌ای صرفا ذاتی تلقی کرد.
به بیان دیگر اضطراب امتحان عمدتا محصول یادگیری فرد است . 
بیابانگرد، روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی هم علت اضطراب برخی از افراد را وابسته به نوع شخصیت آنان عنوان کرد و افزود: وجود افکار و ارزیابی های منفی در جلسه آزمون، نگرانی و وسواس بیش از اندازه از نتیجه آزمون، عزت نفس پایین و باور نداشتن تواناییهای فردی سبب تجربه اضطراب‌های شدید می شود.


وی در ادامه گفتگوهایش گفت: چنانچه ارزیابی فرد از استعدادهای خود منفی بوده و از شکست به شدت بهراسد همچین فردی به جای اندیشیدن به استعداهای، دایما ناتوانیهای خود را یادآوری می کند.


سمنانی تمرین نحوه پوشش جلسه امتحان و حتی نوع قلم و مداد پاک کن مورد استفاده در جلسه آزمون را در رفع و یا کاهش اضطراب داوطلب کنکور مؤثر برشمرد و افزود: به همراه داشتن تعداد کافی مداد (نه اضافه تر) در عدم بزرگ جلوه دادن کنکور و حفظ آرامش فردی مؤثر است.


بیابانگرد نیز با اشاره به این که عدم تسلط و آمادگی فردی عاملی برای بروز اضطراب است، در ادامه افزود: اگر انتظارات داوطلب فراتر از قابلیتها و تواناییهای فردی وی باشد عاملی برای نارضایتی و پیش زمینه‌ای برای اضطراب است.


وی با تاکید بر تاثیر شیوه مطالعه بر بروز و یا تشدید اضطراب، گفت: مطالعه یک فن، تکنیک و مهارت است و چنانچه اصول مطالعه با برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده به درستی رعایت شود یادگیری مطالب به شیوه صحیح امکانپذیر است.


به گفته این روانشناس، فعال بودن حین مطالعه، ارزش قایل شدن به تکرار، تمرین و پر آموزی، برخورداری از تغذیه مناسب، اکسیژن کافی و انجام فعالیتهای جسمانی و ورزش و مشخص کردن مطالب مهم آموزش از طریق خط کشیدن، یک ربع استراحت به ازای هر یک ساعت مطالعه از ویژگیهای مطالعه‌ای صحیح است.


سمنانی هم با تاکید بر ضرورت مصرف مواد قندی و پرهیز از مصرف مواد لبنی به ویژه شیر در صبح روز امتحان به ایسنا، گفت: داوطلبان کنکور غالبا به اصرار خانواده‌ها به نوشیدن شیر و مواد لبنی مبادرت می‌ورزند این در حالیست که نوشیدن شیر به علت ایجاد اختلالات گوارشی برای صبح روز امتحان مناسب نیست . 
به گفته وی، آب میوه نوشیدنی مناسب برای صبح روز آزمون است.


دکتر بیابانگرد هم اصلاح روش مطالعه و تغییر وضعیت روحی روانی و جسمانی، تامین خواب کافی و استراحت مناسب را از راههای حفظ آمادگی برای آزمون برشمرد و افزود: حداقل ۷ ساعت خواب شبانه برای حفظ قدرت حافظه الزامی است زیرا عوارض کم خوابی به مراتب بیشتر از فواید آن است.


وی همچنین آشنایی قبلی با موقعیت و مکان برگزاری آزمون را راهی برای کاهش اضطراب دانست و در ادامه به داوطلبان کنکور سراسری پیشنهاد کرد که روز قبل از آزمون از جلسه و محل برگزاری، محل سالن و خیابان بازدیدی داشته باشند . 
بیابانگرد با تاکید بر میزان مناسب خواب در شب قبل از آزمون، از هموطنان خواست پس از گرفتن دوش و صرف صبحانه‌انی سبک راهی محل برگزاری آزمون شوند.


سمنانی از والدین خواست تا با برگزاری مراسمی ویژه سعی در بزرگ جلوه دادن کنکور نداشته باشند بلکه مناسب‌تر آن است که رفتار والدین و اطرافیان تفاوتی با سایر روزهای امتحانی نداشته باشد.
زیرا به اعتقاد وی در بسیاری از موارد اضطراب از والدین به فرزندان منتقل می‌شود.


بیابانگرد هم در خاتمه به داوطلبان مضطرب توصیه کرد: برای کاهش میزان اضطراب پس از حضور در جلسه آزمون و دریافت پرسشنامه تک تک به سراغ سوالات آزمون رفته و از نگاه اجمالی به جمیع سوالات خودداری کنند زیرا ندانستن پاسخ ۵ سؤال از ۳۰ سوال آزمون اضطراب‌آور است.


باید درک کرد که استعدادهای هوشی، وضعیت خانوادگی، اقتصادی و فرهنگی افراد فرق دارد و همه راهها به کنکور ب پایان نمیرسد.
بنابراین عدم پذیرش در کنکور فاجعه نیست، پس با حفظ آرامش و اعتماد به نفس به چیزهایی که اموخته ایم  در جلسه آزمون حاضر بشویم و آموخته‌های خود را بیازمایم.

  • افروز جعفربگلو

بخش زیادی از بچه ها شکایت دارن که من خیلی زیاد درس میخونم، مثلا روزی ۱۲ ساعت درس میخونم! اما اصلا در ازمون هام موفق نیستم و تراز و رتبه ام وضعش خرابه و هیچ رشدی هم نداره، مشکل اصلی کجاست؟؟؟

اول از همه باید ریشه یابی کنیم ببینیم چرا خوندن و تست زدن شما موثر نیست؟ چندتا از مهم ترین دلایل این مساله رو اینجا میگیم:
۱, روش غلط در مطالعه و تست زنی، یکی از ایرادهای مهم بچه هاست، شما باید روش مطالعه، اینکه چه زمانی درس نامه بخونی و چطور بخونی؟ کی تست بزنی؟ چطور تست ها رو دونه به دونه انالیز کنی؟ چندتا تست لازمه بزنی؟ ایا لازمه تمام تست های یه مبحث زده بشه؟
اینا چیزای مهمیه که شما باید به شکل صحیحی انجامشون بدین وگرنه خوندن شما میشه آب در هاون کوبیدن!
۲, عدم تمرکز حواس: شما باید همه موانع ذهنی و چیزایی که فکرت رو مشغول میکنه موقع درس خوندن بذاری کنار. یه راه خوب اینه که تو یه تایمی یه کاغذ بزاری جلوت و همه چیزای بی موردی که رو مخته و تمرکزت رو میگیره بنویسی و بگی من تو یه زمان مناسب به اینا فکر میکنم، فعلا میخوام درس بخونم.

۳, جدیت و انرژی در مطالعه: بچه های زیادی هستن که وقتی دارن درس میخونن دائماً به گوشیشون ور میرن یا چت میکنن یا … ! ببینید شما اگه قراره ۲ ساعت یک درسی رو بخونید تو اون تایم به هیچ عنوان نباید به حاشیه برید، باید جدی و مصمم اون دوساعت رو فقط روی اون درس، تستش و مطالعه اش باشید
۴, انفعال در مطالعه: وقتی درس میخونی و تست میزنی فقط خوندن و دیدن کافی نیس! شما باید اکتیو درس بخونی، بنویسی، نت برداری کنی، حاشیه نویسی کنی، نشان گذاری کنی، اینا به نوعی به مورد ۱ که بالا گفتم برمیگرده اما خیلی مهمه و هرکدوم نکات و روش های خودش رو داره.

۵, مرور نکردن: شاید همه موارد بابا رو رعایت کنید اما اگر مرور و بازخوانی نباشه همش به باد میره و تا کنکور فراموشتون میشه، چون فرصت امادگی برای کنکور طولانیه و حجم درس ها هم زیاد!
باید یه برنامه ای داشته باشید که مرور توش گنجونده شده باشه، اون هم یک مرور اصولی و قاعده مند نه اینکه لزوماً هرچی دفعه اول خوندی رو دوباره همونطوری بخونی

۶, منابع نامناسب: کتاب هایی که شما استفاده میکنی واسه تست و اموزش باید نکات مهم و حیاتی رو گفته باشه، حجم معقولی داشته باشه و متناسب با سطح درسی شما باشه، زیاد سخت یا زیاد اسون نباشه، در غیر این صورت هیچ کمکی به رشد درصدهای شما نمیکنه
۷, نداشتن برنامه و نظم در درس خوندن: این مورد هم بسیار مهمه و تمام موارد بالا میتونه توی یه برنامه و زمان بندی مناسب لحاظ بشه، برنامه خوب واسه شما منابع خوبی داره، مرور توش گذاشته میشه، روش های مطالعه توش مشخصه و شما رو جدی و با انرژی میکنه برای ادامه درس خوندن، پیشرفت و خستگی ناپذیرتون میکنه!

نویسنده چرا من موفق نمیشم : مهندس کریمی

  • افروز جعفربگلو

  • افروز جعفربگلو

مهارت های زندگی درسیره رضوی

مولف:محمدرضا شرفی

با نگاهی پژوهشگرانه و تامل بر انگیز در آموزه های دینی راهبردهایی کلی و فراگیر را می توان به دست آورد که برای هر زمان و مکانی پاسخگو باشد.
این کتاب حاصل تلاشی برای واکاوی و استنباط چنین راهکاری هایی حول محور سبک زندگی است که البته همت بیشتر عالمان دین و دانشمندان دیگر علوم اسلامی را می طلبد.
این اثر به اندیشه و سیره علمی و عملی امام رضا در عرصه هایی چون « مهارت های ذهنی – شناختی »، « مهارت های ارتباطی- اجتماعی»و « مهارت های خانوادگی – تربیتی» پرداخته است.
در این کتاب رهنمود های امام (ع) در دو دسته تقسیم می شود: برخی به گونه ای مستقیم به موضوع مهارت های زندگی پرداخته و برخی دیگر بازتابنده نگاه کلی و جامع امام است و می توان با رویکردی تعمیمی آن را به موضوع مهارت های زندگی پیوند داد.

  • افروز جعفربگلو

,

چلچراغ شیراز: تحلیلی از قیام احمد بن موسی و برادران امام رضا (ع)


پدیدآورندگان : جلیل عرفان‌منش , ویراستار: سیدجلال قیامی‌میرحسینی


"در این کتاب ضمن معرفی شخصیت و فضایل احمد بن موسی(ع)(برادر امام رضا(ع))، جنبه‌های مختلف زندگانی ایشان از جمله ارتباط میان زمان قیام او و شهادت حضرت امام رضا علیه السلام و نیز ماجرای پیدایش مرقد مطهر احمد بن موسی در شیراز بررسی شده‌است. همچنین در کتاب چگونگی پیدایش فرق شیعه در زمان امام موسی کاظم علیه السلام و مسأله‌ی امامت احمد بن موسی(ع)، اوضاع سیاسی عصر مأمون، علل قیام احمد بن موسی و برادران امام رضا(ع) تشریح شده؛ و در پایان اشعاری در مدح احمد بن موسی(ع) به انضمام زیارت مختص امام رضا علیه السلام، زیارت احمد بن موسی الکاظم (ع) و ... به طبع رسیده‌است."

  • افروز جعفربگلو

بانوی ملکوت

مولف:آیت الله علی کریمی جهرمی

 در معرفی این کتاب آمده است: 

 
آستان سبز «بانوی ملکوت» حضرت فاطمه معصومه (س)، تصویری از بهشت الهی است که خدای بزرگ بر بندگان شایسته خویش وعده کرده است؛ آن‏جا که جان هر زائر مشتاق در ترنّم سبز زیارت به تمنای بلند شفاعت نشسته و در حریم آن بانوی با جلال، دل به عطای او بسته است. کتاب «بانوی ملکوت»، پس از نگاهی اجمالی به قم در کلام روایات و تحلیلی از آن اخبار، به بررسی ابعاد مختلفی از حیات طیبه کریمه آل ‏محمد، حضرت فاطمه معصومه(س)، می‏‌پردازد و خاتمه کتاب، ذکر و یاد جرعه ‏نوشانی از صهبای علم و معنویت کریمه اهل‏بیت است که در همجواری با دختر موسی بن جعفر (ع)، قرین سعادت ابدی شده‌اند. 
  • افروز جعفربگلو

امام رضا وزندگی

مولف:مهدی غلامعلی

کتاب «امام رضا(ع) و زندگی» در 8 بخش، موضوعاتی چون امام و خانواده و خویشاوندان، امام و مردم، امام و حاکمان، امام و خوراک و بهداشت، امام و علم و حکمت، امام و معصومان، امام و عبادت، امام و ذکر و دعا را مطرح می‌کند و به بررسی آن‌ها می‌پردازد.

  • افروز جعفربگلو

از فرصت ماه مبارک رمضان چگونه می توان برای مطالعه و کتابخوانی استفاده کرد؟
ماه رمضان فصل کتاب خوانی است. یکی از بهترین اعمال هم  تلاوت قرآن است.در روایات اسلامی آمده است که تلاوت قرآن همان مطالعه است.البته مطالعه ای که نه فقط در لفظ بلکه  با توجه در معانی ترجمه  و مفاهیم قرآن نیز باشد. 
 یکی از مهمترین برنامه های عبادی مومنان در ماه مبارک کتابخوانی است. البته کتاب الله در این ماه محور است اما باید به این نکته توجه داشت که همین  خواندن قرآن که از جانب خداوند توصیه شده، اشاره به این مساله است که  خدا می خواهد ما با کتاب مانوس شویم.
فضای معنوی رمضان و فراغتی که حاصل می شود. دور همی های افطار می تواند فضای مطالعه را بین خانواده ها و متناسب با ماه مبارک رمضان ایجاد کند. کودکان و نوجوانان، رفتار مومنان و برنامه های ویژه این ماه را در رسانه ها می بینند. این ها خود بخود سوالاتی در حوزه دین در ذهن بچه ها ایجاد و انگیزه بیشتری برای دانستن در حوزه دین پیدا  می کند. نتیجه اینکه ماه رمضان بهانه ای می شود که به سمت مطالعه بروند و میزان مطالعه افزایش یابد.

  • افروز جعفربگلو

  • افروز جعفربگلو