کتابخانه عمومی بقیه الله آبگرم

کتابخانه عمومی بقیه الله واقع در شهر توریستی آبگرم از استان قزوین می باشد

کتابخانه عمومی بقیه الله آبگرم

کتابخانه عمومی بقیه الله واقع در شهر توریستی آبگرم از استان قزوین می باشد

کتابخانه عمومی بقیه الله آبگرم

شماره ی تماس کتابخانه بقیه الله آبگرم 02834762894

۱۳ مطلب در مرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی یکی از بزرگترین کتابخانه‌های ایران است. این کتابخانه هم اکنون بیش از ۲۵۰٬۰۰۰ جلد کتاب چاپی و ۳۱٬۰۰۰ جلد کتاب خطی دارد

این کتابخانه باهزینه شخصی مرعشی نجفی یکی از مراجع تقلید شیعه در سال ۱۳۴۴ بنیان گذاشته شد و توسعه داده شد. در وصیت نامه نصب شده بر ضریح آرامگاه او چنین می‌خوانیم:

مرا در کتابخانه عمومی زیر پای محققان علوم آل محمد دفن کنید.

وی پیرامون انگیزه خود از جمع‌آوری کتب و راه‌اندازی کتاب‌خانه می‌گوید: «روزی در حال عبور از قیصریه نجف، عده‌ای از اهل علم را دیدم که در محلی تجمع کرده‌اند... دیدم کسی با چوب ایستاده و کتاب‌هایی را به حراج گذاشته است... یک مقدار که ایستادم دیدم بیشتر این ذخایر اسلامی و شیعی را شخصی به نام کاظم با پول زیادی می‌خرد... سؤال کردم این شخص کیست؟ گفتند: او نمایندهٔ کنسول انگلیس در بغداد است. به فکر افتادم... یا قصد از بین بردن آنها را دارند و یا می‌خواهند منابع دست اول شیعی را که در اختیار برخی از علما بوده جمع‌آوری کنند تا ما به آنها دسترسی نداشته باشیم نظیر کتاب مدینة العلم شیخ صدوق که ایشان در حدیث نوشته و بسیار مفصل بوده. اگر این کتاب الان در دسترس ما بود شاید نیازی به دیگر کتب اربعه شیعه نبود ناسخ کتب اربعه شیعه می‌شد؛ ولی قریب ۴۰۰__۵۰۰ سال است که دیگر رد پایی از آن در دست نیست.»[۴] مرعشی نجفی در دوران زندگی‌اش بیش از یکصد و چهل و هشت کتاب، رساله و مقاله به رشته تحریر در آورده که شمار بسیاری از آنها هنوز به چاپ نرسیده‌اند.[۵]

به نقل از ویکی پدیا(دانشنامه آزاد)

  • افروز جعفربگلو
بزرگترین کتابخانه های جهان:
 امروزه کتابخانه‌های بسیاری در اقصی نقاط جهان وجود دارند که حاوی ذخایر ارزنده‌ای از دانش و اندوخته‌های بشریت هستند. بر طبق یک روایت، بزرگ‌ترین کتابخانه جهان در لندن و متعلق به کتابخانه بریتانیا است. این کتابخانه ۱۵۰ میلیون منبع دارد. بر طبق روایت‌های دیگری، کتابخانه کنگره آمریکا که متعلق به کنگره آمریکا می‌باشد، با دارا بودن ۱۳۴ میلیون نسخه عنوان، یدک کش عنوان بزرگترین کتابخانه جهان بوده است و احتیاج به ۸۰۰ کیلومتر قفسه جهت ذخیره سازی کلکسیون خود دارد (و لذا از لحاظ حجم ذخایر از کتابخانه بریتانیا بیشتر است). گنجینه کتب فارسی این کتابخانه حاوی کتب ارزشمندی همچون نسخه‌های خطی اسکندرنامه نظامی گنجوی، سفرنامه ناصرالدین شاه قاجار، و تفسیر سیزده جلدی مثنوی مولانا جلال الدین رومی اثر سید محمد تقی جعفری می‌باشد. اما در این میان رده بندی بزرگترین کتابخانه‌های جهان کار دشواریست چرا که تعریف منسجمی در مورد «ذخایر کتابخانه» و چگونگی کمیت بخشیدن به آن موجود نیست.
کتابخانه کنگره آمریکا



کتابخانه بریتانیا


  • افروز جعفربگلو

داستان کوتاه

۳۰
مرداد


ناشنوانتیجه تصویری برای عکس نقاشی از پیرمرد مریضیی خواست به احوالپرسی بیماری برود. با خودش حساب و کتاب کرد که نباید به دیگران درباره ناشنوایی اش چیزی بگوید و برای آن که بیمار هم نفهمد او صدایی را نمی شنود باید از پیش پرسش های خود را طراحی کند و جواب های بیمار را حدس بزند.پس در ذهنش گفتگویی بین خودش و بیمار را طراحی کرد . با خودش گفت « من از او می پرسم حالت چه طور است و او هم خدا را شکر می کند و می گوید بهتر است . من هم شکر خدا می کنم و می پرسم برای بهتر شدن چه خورده ای .

او لابد غذا یا دارویی را نام می برد. آنوقت من می گویم نوش جانت باشد پزشکت کیست و او هم باز نام حکیمی را می آورد و من می گویم قدمش مبارک است و همه بیماران را شفا می دهد و ما هم او را به عنوان طبیبی حاذق می شناسیم.مرد ناشنوا با همین حساب و کتاب ها سراغ همسایه اش رفت و همین که رسید پرسید حالت چه طور است ؟ اما همسایه بر خلاف تصور او گفت دارم از درد می میرم. ناشنوا خدا را شکر کرد. ناشنوا پرسید چه می خوری ؟ بیمار پاسخ داد زهر ! زهر کشنده !ناشنوا گفت نوش جانت باشد. راستی طبیبت کیست؟ بیمار گفت عزرائیل ! ناشنوا گفت طبیبی بسیار حاذق است و قدمش مبارک. و سرانجام از عیادت دل کند و برخاست که برود اما بیمار بد حال شده بود و فریاد می زد که این مرد دشمن من است که البته طبیعتا همسایه نشنید و از ذوقش برای آن عیادت بی نظیر کم نشد.
  • افروز جعفربگلو

سخنان بزرگان

۳۰
مرداد

اینشتین:

افکار و اندیشه های انسان به گونه ای است که ممکن است فقط خواندن یک کتاب پایه اندیشه ها و افکار انسان را بر مبنای جدید یا در مسیر خاصی قرار دهد و چه بسا ممکن است کتابی مسیر سرنوشت میلیون ها انسان را در راه مخصوصی بیندازد.

مُنْتِسکیو:

من هیچ غمی نداشتم که خواندن یک صفحه کتاب از بین نبرده باشد. کتاب، عمر دوباره است. در دنیا لذتی که با لذت مطالعه برابری کند، نیست.

کارلایل:

دانشگاه واقعی، جایی است که مجموعه ای از کتاب در آن جمع آوری شده باشد.

موریس مترلینگ:

آدم تنها در بهشت هم باشد، به او خوش نمی گذرد، ولی کسی که به کتاب یا تحقیق علاقه مند است، هنگامی که به مطالعه یا تفکر مشغول است، جهنم، به تنهایی برای او بهترین بهشت هاست.

آبراهام لینکلن:

بدون حکومت، می شود زندگی کرد، ولی بدون کتاب و مطبوعات نمی شود.

وُلتر:

برگ های کتاب به منزله بال هایی هستند که روح ما را به عالم نور و روشنایی پرواز می دهند.

ویکتور هوگو:

خوشبخت، کسی است که به یکی از این دو چیز دست رسی دارد، یا کتاب های خوب یا دوستانی که اهل کتاب باشند.

جرج جرواق:

200 بار نهج البلاغه را مطالعه کردم تا بتوانم درباره شخصیت امام علی علیه السلام بنویسم. اعراب آن روز، قدر علی بن ابی طالب علیه السلام را نشناختند و او را درک نکردند. علی بن ابی طالب علیه السلام متعلق به قرن بیستم است.

  • افروز جعفربگلو

بدون شرح

۱۸
مرداد

  • افروز جعفربگلو

  • افروز جعفربگلو

  • افروز جعفربگلو
کد خبر: ۱۷۰۸۲

گروه فرهنگ و جامعه گرداب- با ورود اینترنت به کشور و همزمان با افزایش سالانه کاربران فضای مجازی، به تدریج فرهنگ جامعه کاربران فضای مجازی در کشور دچار تغییرات گسترده و بنیادینی شده است.

یکی از مهمترین تغییراتی که در زندگی حدود 30 میلیون کاربر فضای مجازی اتفاق افتاده است، تغییر در سبک و میزان مطالعه آنها است.

در حال حاضر کاربران فضای مجازی زمان زیادی را برای استفاده از فضای مجازی و مرور مطالب در صفحات وب اختصاص می دهند، اما براستی این زمان زیاد برای مرور مطالب می تواند جای فرهنگ کتاب و کتابخوانی را در جامعه بگیرد؟


کاربران فضای مجازی اذعان دارند که تعدد صفحات بالا در این فضا موجب می شود که وقت کافی برای مطالعه آنها نداشته باشند؛ در حقیقت کاربر خود را با تعداد زیادی صفحه و وقت اندکی مواجه می بیند و همین موضوع باعث می شود به جای مطالعه دقیق بهمرور سطحی رو بیاورد.

مرور سطحی داده ها باعث درک سطحی از مطالب هم شده و از طرف دیگر این مطالب به شدت فرار بوده و از ذهن مخاطب با گذشت زمان کوتاهی حذف می شوند؛ این موضوع بازدهی مطالعه را نیز پایین می آورد.

یکی از کاربران فضای مجازی که مطالعه الکترونیکی زمان زیادی از او را می گیرد، در همین راستا گفت: هنگامی که 2 ساعت تمام برای وب گردی و مرور صفحات فضای مجازی وقت می گذارم، بعد از این زمان تنها 20 درصد مطالب را به خاطر دارم هرچند اگر این مطالب را در جای دیگر ببینم متوجه می شوم که آن را قبلاً خوانده ام.

ارتباط صفحات با یکدیگر نیز معضل بزرگی برای مطالعه به شمار می رود، به طوری که هنگام تورق یک کتاب به خاطر محدود بودن نوشته های آن به ناچار از مطالب همان کتاب استفاده کرده و یک مبحث را به طور کامل مطالعه میکنیم اما با ورود به صفحات فضای مجازی و باز شدن صفحات نامرتبط در کنار یکدیگر تمرکز کافی برای مطالعه یک مبحث وجود ندارد و سطح مطالعه به شدت کاهش پیدا می کند. معمولا در فضای مجازی یک کاربر بیشتر از اینکه وقتی برای مطالعه اختصاص بدهد معمولا در فرصتی که دارد به دنبال پیدا کردن و ذخیره کردن اطلاعات و مطالب مورد نیاز است این درحالی است که بسیاری از ما تجربه کرده ایم که بعد از ذخیره بسیاری از اطلاعات دیگر به سراغ آن نرفته ایم. همچنین انبوه مطالب موجود در اینترنت نوعا باعث از بین رفتن تمرکز فرد و از این شاخه به آن شاخه پریدن وی می شود.

شاید اگر تعداد صفحات در فضای مجازی محدود بود دیگر چنین اتفاقی نمی افتاد؛ اما امکان دسترسی نامحدود به اطلاعات با انواع جذابیت هایی که فضای مجازی برای کاربران دارد افراد را بیشتر وسوسه می کند تا نگاهی گذرا به آن صفحات بیندازند.

تولیدکنندگان محتوا برای آنکه در بازار رقابت پیروز شوند، مطالب خود را طوری تنظیم می کنند که مخاطب در کمترین زمان ممکن برداشت کافی از محتوا داشته باشد، به عبارت دیگر همانطور که در فضای مجازی مشاهده می شود اکثر مطالب در عین القای منظور خود کوتاه هستند.

این امر در دراز مدت میل و رغبت کاربر را برای استفاده از کتاب و سایر منابع مکتوب از بین می برد، چرا که کوتاه ترین کتاب ها حداقل دارای 50 صفحه بوده و این تعداد صفحات خارج از حوصله مخاطبان خواهد بود.

به نظر می رسد با گذشت زمانی نه چندان دراز، اگرچه ساعت مطالعه افراد در اثر استفاده از اینترنت افزایش یافته است، اما به خاطر عدم تمرکز و گرایش کمتر به مطالعه کتب کاغذی، این ساعت بسیار غیر مفید خواهد بود به طوری که مطالعه سطحی جایگزین مطالعه عمیق شده و استفاده از کتب کاغذی دیگر فراموش می شود.

سرعتی که به دنبال استفاده از فضای مجازی، کاربر برای پاسخگویی به سوالات خود آن را تجربه می کند، رغبت مخاطب را برای تورق در کتب از بین برده و در حقیقت فرهنگ کتابخوانی را قربانی می کند.

هرچند امروزه برای مقابله با نرخ کاهشی کتابخوانی در جهان، کتابخانه های دیجیتالی بسیاری راه اندازی شده اند، اما همچنان مطالب جذاب و متنوع در فضای مجازی یکی از موانع پیش روی استفاده از این کتابخانه ها به شمار می رود.

  • افروز جعفربگلو

  • افروز جعفربگلو

  • افروز جعفربگلو